Llegir per oblidar, aprendre, descansar, enriquir-se…

Quan anava a la universitat (a l’Autònoma), tenia el costum, havent dinat, d’anar a donar el volt a la botiga Abacus que hi ha a la Plaça Cívica (dita cínica pels elements de més radicalitat ideològica, espiritual o estètica) del campus de Bellaterra.

Entrava a la botiga i, primer de tot, em dirigia a la taula de novetats. A continuació, me n’anava cap a la secció dels llibres d’història i, si no en tenia prou, m’acostava a Filosofia, Ciències Polítiques/Sociologia i Literatura (en català).

Passejava, fullejava llibres (fins i tot m’assentava a terra: no estava mal vist) i anava elaborant, mentalment, una llarguíssima llista de llibres que havia de comprar-me o llegir obligatòriament; per autoimposició. Evidentment, uns quants anys més tard, la gran majoria d’aquells llibres d’urgent lectura encara no me’ls he llegit i de molts no en recordo el títol ni l’autor.Ara bé, alguns d’aquells llibres de la llista sí que me’ls llegia. Fins i tot me’n comprava sovint. La majoria eren llibres d’història o política, però de tant en tant també en queia algun de rarot. Un d’aquests últims es titula Immediacions. El va escriure un poeta català que es diu Feliu Formosa, Premi d’Honor de les Lletres Catalanes l’any 2005.

Per què em vaig comprar aquest llibre? No ho recordo gaire bé, però suposo que em devia passar alguna cosa semblant a allò que va deixar escrit l’amic Nietzsche: “vaig fullejar el llibre i no sé quin dimoni em va cridar: emporta-te’l a casa“. I jo, espantadís com sóc, vaig fer cas al dimoni.

Avui, per canviar una mica de tema i intentar ofegar les penes futbolístiques, vull convidar-vos a llegir alguns dels poemes que conformen aquest llibre. Dit així, potser pensareu: “aquest pesat ens vol fer llegir un pilot de poemes? Que toqui els collons a algú altre”. No se m’esvereu. Estem parlant de poemes d’un sol vers i són molt bonics. Bé, no vull atrevir-me a descriure les possibles virtuts literàries d’aquests poemes. Només sé que m’agraden.

Si heu arribat fins aquí, us recomano que seguiu llegint l’escrit. Ara comença la part bona:

1. Per no capitular, mai no recapitulis.

2. Si jo mateix m’oblido, com no m’han d’oblidar?

3. El poeta entra i surt d’una angoixa: escriurà?

4. Tornar a recórrer els nius de les il·lusions.

5. De vegades no saps què fer amb la teva màscara.

6. Distància per veure si la ciutat és meva.

7. Pel poble blanc, un fons d’amors no consumats.

8. Singularitzar un dia negligint algun deure.

9. Què busques ofegat dins aquests mots?

10. No em diguis que és mentida que el sol es banya al mar.

11. Els dits de l’olivera diuen adéu al dia.

12. Roba blanca als balcons: rendició diària.

13. Em cansa viure dintre tants parentèsis.

14. Senyals de lluita a l’escorça d’un somni.

15. Com, des del ser, assumir el desaparèixer?

16. Com, des del nostre tot, pensar el no-res?

17. Ofego dintre meu crits d’algú altre.

18. Ser pacient, efusiu i veraç.

19. Qui reviurà els meus somnis oblidats?

20. Tallar d’un cop el nus de la tristesa.

21. Triar una pàtria és tan impossible?

Sergi i Feliu Formosa

Anuncis

3 comentaris to “Llegir per oblidar, aprendre, descansar, enriquir-se…”

  1. 22. De què fan olor les coses que no fan olor?
    23. El número de l'”Air”
    24. Aquell ferum de whisky vell de barrica. I la camisa, per planxar.
    25. Parla el cervell: “Que acabi la vida sec, nu i colrat de formol, en un pot de vidre?”
    26. Jo vaig anar a la universitat i això només pot voler dir una cosa. Ara, aneu a saber quina.

  2. Dirigit a les noies del bloc (n’hi ha? O es confirma que per allà on passem, les dones fugen?): amb els escrits d’ahir i avui, el Pax i jo hem demostrat que potser sí que som una mica calbus i molt futbolerus, però, en el fons, som uns sentimentals.

  3. Miracle! Miracle! Ja ha començat la Reconquesta. Semblava impossible, però m’estan sortint nous pèls joves, sans, forts i valents… a l’esquena!

Digues "algu"

